Дев’ять порад: як підготуватись до ЗНО з математики

поделиться в социальных сетях

На що звернути увагу при підготовці до ЗНО з математики, як підступитися до важких задач та які хитрощі може застосувати учень, здаючи тест — розповідає вчителька математики Чернівецької гімназії №5 Ольга Гоян

 

Головне тестування знань 11-класників з математики відбудеться 22 травня. Хорошого результату можна досягти, не тільки правильно розв’язуючи завдання, а й вміло розрахувавши час, за який вони виконуватимуться. «Освіторія» публікує 9 порад, які допоможуть у підготовці до ЗНО та підкажуть, як не розгубитись під час тестування.

1.Відновлюємо та структуруємо знання

До тестування залишилось кілька днів, і учням треба себе мобілізувати. Майбутнім абітурієнтам слід пам’ятати, що в будь-якому тестуванні ЗНО, зокрема і з математики — 80% завдань є простими завданнями на один-два кроки. Треба грамотно організувати час на систематизацію знань. Якщо ваші знання будуть розсортовані по поличках, під час тестування вам буде легко ними скористатись. Для цього рекомендую повторити те, що учні вивчали в попередні роки. Скористайтесь наступними експрес-збірниками для повторення: «Математика. Комплексна підготовка до зовнішнього незалежного оцінювання», автори Є.П. Нелін, О.М. Роганін та «Повний курс математики в тестах», автори Захарійченко Л. І. , Школьний О.В.

2.Пробні ЗНО: оцінюємо можливості і формуємо правильну тактику

Спробуйте написати пробне ЗНО. Встановіть таймер та замірте, скільки часу йде на кожен з видів завдань — з відкритими та закритими формами відповідей. Тільки так учень виробить правильну особисту стратегію написання роботи. Спершу розв’язуємо легкі завдання окремо, а потім, якщо залишається час — розв’язуємо їх повторно, незважаючи на попереднє розв’язання. Якщо відповіді співпадають — помилки в обчисленнях нема.

Якщо дитина ретельно готувалась до ЗНО протягом року, перше пробне тестування треба написати до Нового року, друге — в березні і ще одне — ближче до головного іспиту. Якщо дитина частіше пробуватиме проходити тест в онлайн-режимі вдома — це ще краще. Учень здобуває досвід, з’являється впевненість у власних силах.

3.Уважно перечитуємо умови перед тим, як відповісти

Доведено, що більшість помилок діти допускають, коли виконують арифметичні обчислення, або неправильно читають умови завдання. Тому вдумайтесь у суть завдання, кілька разів перечитайте його умову перед тим, як відповідати.

4.Немає репетитора? Готуємося з однокласниками

Якщо дитина не готувалась до ЗНО з математики з репетитором, порекомендуйте дитині створити з однокласниками «гурток математиків», в якому діти разом розв’язуватимуть задачі, будуть ділитись відповідями та пояснювати один одному складні моменти. В колективі матеріал буде засвоюватись легше, якість знань школярів покращується — можу стверджувати це на прикладі власних учнів. Тут діє принцип: “Пояснив завдання однокласнику – сам краще засвоїв”.

Для зборів «математичного гуртка» можна використовувати великі 20-хвилинні перерви. Вчитель має допомогти організувати зустріч гуртка після уроків та брати в ньому активну участь — відповідати на питання, працювати з дітьми разом.

5.Для концентрації уваги — паузи на 3-5 хвилин під час тестування

Безпосередньо під час ЗНО рекомендую дітям дотримуватись часових рамок, у яких вони звикли працювати. Урок триває 45 хвилин, тому я раджу під час ЗНО працювати хвилин 30, а потім трохи розслабитись, зробити паузу на 3-5 хвилин. Після цього — знов сконцентруватись і розпочати роботу з наступним блоком завдань. Це допоможе кращій концентрації уваги.

Також рекомендую учням не зупинятись довго над одним завданням. Якщо не можеш щось розв’язати — перейди до інших і повернись до нього, якщо залишиться час. Коли дитина втрачає час, «автоматом» починає хвилюватись і панікувати, відповідно результат краще не стане.

7.Намагаємось не допускати типових помилок

Лідери серед типових помилок школярів під час тесту з математики — учень не дочитав умову задачі або неправильно її зрозумів. Помилки в обчисленнях: особливо, коли працюють з від’ємними значеннями і десь не доставили «мінус». Помилка, коли учень не врахував область допустимих значень при розв’язанні рівнянь, систем рівнянь, нерівностей і відповідно — не зумів відкинути один із розв’язків, який не задовольняє область допустимих значень. Найбільш неприємні помилки — школярі некоректно переносять відповіді до бланку. Тому треба бути максимально сконцентрованим.

8.Використовуємо хитрощі

Як правило, у задачах, пов’язаних з тригонометрією чи геометрією, використовуються кути, градусна міра яких 30, 45, 60, 90, 120, 135 та 150 градусів.

При роботі з тестовими завданнями з вибором однієї правильної відповіді буває доцільно не розв’язувати завдання, а обирати правильну відповідь із запропонованих. Для цього можна підставити варіанти відповідей в умову тесту й обрати той, який задовольняє умову.

Можна, не розв’язуючи рівняння, а підставляючи варіанти відповідей у дане рівняння, знайти число, яке є його коренем.

Коли діти працюють з відкритими формами відповідей у першій частині тесту, — там є запитання, у яких 2-3 відповіді є неможливими. Тому можна не розв’язувати завдання, а обирати з наданих варіантів найбільш вірогідний. Можна підставити корінь з рівняння, число з проміжку і обрати правильну відповідь, не розв’язуючи нерівність або рівняння.

Велика проблема для дітей — третя частина тесту, яка є достатньо складною. Ті школярі, які ніколи не займалися завданнями з параметрами, не зможуть зробити останнє завдання, і навіть не будуть за нього братися. Але перше завдання третьої частини — алгебраїчне і є абсолютно доступним. Його може зробити кожен учень, який готується до ЗНО з математики, бо потребує тільки базових знань.

9.Зубримо формули

Без знання формул учень не здасть ЗНО якісно. Своїх учнів я вчу не зубрити формули, а розуміти й уміти виводити. Для легшого запам’ятовування, раджу дітям створювати власну папку-довідник із формулами. Записуючи, а потім постійно використовуючи формули, краще їх запам’ятаєте. Останній день перед тестуванням присвятіть повторенню формул із довідничка. Обов’язково знати:

— формули для знаходження площ геометричних фігур

— формули скороченого множення

— формули радіусів вписаних і описаних кіл правильних фігур та різностороннього трикутника

— властивість степеню з від’ємним показником

— теореми Піфагора, Фалеса, синусів та косинусів

— наслідок з теореми синусів